SELFIE PTK

  • Home
  • About SELFIE PTK
  • How does the SELFIE PTK work?
About SELFIE PTK

How does the SELFIE PTK work?

Στο παρόν στάδιο, η εργαλειοθήκη SELFIE PTK είναι διαθέσιμη σε πέντε γλώσσες (Αγγλικά, Ελληνικά, Εσθονικά, Ιταλικά και Φινλανδικά) και μπορεί κάποιος να την αξιοποιήσει είτε διαδικτυακά στην πλατφόρμα SELFIE PTK (www.selfieptk.eu),  είτε μέσω μιας σειράς εγγράφων τα οποία είναι διαθέσιμα, τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή, στην πλατφόρμα SELFIE PTK. Επιπρόσθετα, η εργαλειοθήκη SELFIE PTK μπορεί να εντοπιστεί και να αξιοποιηθεί μέσω της παρούσας ιστοσελίδας του Προγράμματος «Καινοτόμα Σχολεία και Εκπαιδευτικοί Πυρήνες». Μέσω των επιλογών αυτών, κάθε σχολείο μπορεί να αξιοποιήσει την εργαλειοθήκη με όποιον τρόπο ανταποκρίνεται καλύτερα στους σκοπούς και τις ανάγκες του. Σε κάθε περίπτωση, η εργαλειοθήκη SELFIE PTK αποτελεί ένα ευέλικτο σύστημα το οποίο προσφέρει στο σχολείο σας στήριξη, κατευθυντήριες γραμμές και άλλους πόρους που θα σας βοηθήσουν να αξιοποιήσετε ορθά τα αποτελέσματα που θα λάβετε από τη διαδικασία αυτοαξιολόγησης με το SELFIE. Βασιζόμενο στις αρχικές εισηγήσεις για την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων του SELFIE που περιγράφονται στην πύλη για το SELFIE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η εργαλειοθήκη SELFIE PTK σας παρέχει υποστήριξη για(α) ερμηνεία των δεδομένων που λαμβάνετε από την έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου σας, (β) ανάδειξη των κρίσιμων πτυχών της ψηφιακής εκπαίδευσης, στις οποίες χρειάζεται να επικεντρωθεί το σχολείο σας, καθορίζοντας τη σειρά προτεραιότητάς τους, και (γ) οργάνωση της πορείας δράσης για την αντιμετώπιση των ιεραρχημένων αναγκών.

Για να αποκτήσετε μια πιο ξεκάθαρη αντίληψη της εργαλειοθήκης SELFIE PTK και του πώς θα μπορούσατε να την αξιοποιήσετε, είναι σημαντικό να κατανοήσετε πώς είναι δομημένη. Ουσιαστικά, η εργαλειοθήκη SELFIE PTK αποτελείται από τρία επίπεδα:

  • a core process of general phases
  • key steps within those phases
  • guidelines and resources supporting the entire process.

Στο πιο κάτω σχήμα απεικονίζονται τα τρία επίπεδα της εργαλειοθήκης SELFIE PTK και τα επί μέρους στοιχεία από τα οποία συγκροτούνται. Στόχος της εργαλειοθήκης δεν είναι να παρέχει ένα αυστηρό πλαίσιο. Η εργαλειοθήκη αποτελείται από ένα ευέλικτο σύνολο στοιχείων, τα οποία μπορούν να μελετηθούν, να προσαρμοστούν και να χρησιμοποιηθούν σύμφωνα με τη δική σας κρίση και τις ανάγκες του σχολείου σας, έτσι ώστε να συμβάλουν στην ανάπτυξη, την υλοποίηση και την αξιολόγηση του δικού σας Σχεδίου Δράσης στη βάση του SELFIE (βλ. ενότητα «Τι είναι το Σχέδιο Δράσης στη βάση του SELFIE;») για βελτίωση των πρακτικών χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών στη διδασκαλία και τη μάθηση.

GENERAL PHASES

Η εργαλειοθήκη SELFIE PTK βασίζεται σε τρεις κύριες φάσεις οι οποίες περιλαμβάνουν τη λήψη αποφάσεων και ανάληψη δράσεων από το σχολείο σας. Κατά τη διάρκεια των φάσεων αυτών το σχολείο καλείται να αναπτύξει, να υλοποιήσει και να αξιολογήσει το δικό του Σχέδιο Δράσης στη βάση του SELFIE. Πιο συγκεκριμένα, η υλοποίηση των φάσεων στηρίζεται στη Συντονιστική Ομάδα SELFIE PTK η οποία καλείται να ερμηνεύσει με σιγουριά τα αποτελέσματα της Έκθεσης αναφοράς SELFIE του σχολείου, να θέσει τους κατάλληλους στόχους για τη ψηφιακή εκπαίδευση, να καθορίσει στρατηγικές και να σχεδιάσει δράσεις για να πετύχει τους στόχους που έχει θέσει, να παρακολουθεί την υλοποίηση και να αξιολογεί την επιτυχία των δράσεων, ώστε τελικά η όλη προσπάθεια να συμβάλει στην καλύτερη αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στη διδασκαλία και τη μάθηση. Η εργαλειοθήκη SELFIE PTK μπορεί να παρέχει υποστήριξη σε κάθε βήμα (βλ. τις πιο κάτω ενότητες).

Συνήθως, όταν ένα σχολείο ξεκινά να σχεδιάσει ένα ψηφιακό σχέδιο δράσης, η διαδικασία αρχίζει από μια μικρή ομάδα εκπαιδευτικών η οποία από μόνη της, καθορίζει ένα κοινό όραμα και προσπαθεί να εντοπίσει τις ανάγκες του σχολείου, ενδεχομένως από το μηδέν, ίσως μέσω πρακτικών καταιγισμού ιδεών. Με την εργαλειοθήκη SELFIE PTK εισάγεται μια διαφορετική προσέγγιση η οποία επικεντρώνεται στον αναστοχασμό όλης της σχολικής μονάδας μέσω του SELFIE και την ανάλυση των αποτελεσμάτων που προκύπτουν μέσα από την έκθεση αναφοράς. Έτσι, ολόκληρη η διαδικασία στηρίζεται σε τεκμήρια, τα οποία συλλέγονται από τη συμμετοχή της σχολικής κοινότητας (επικεφαλής του σχολείου, εκπαιδευτικοί, και μαθητές) στο SELFIE, και διευκολύνεται καθ’ όλη την πορεία της, όπως περιγράφεται πιο κάτω. Ο αναστοχασμός όλου του σχολείου με τη βοήθεια του SELFIE, μπορεί να αξιοποιηθεί όχι μόνο ως αφετηρία για την κατάρτιση του Σχεδίου Δράσης, αλλά και για την ανασκόπηση των αποτελεσμάτων του Σχεδίου Δράσης, ως προς τον βαθμό επιτυχίας και αντικτύπου που έχει, οδηγώντας στην ολοκλήρωση της διαδικασίας αλλά και στη δημιουργία ενός νέου κύκλου ως συνέχεια της όλης προσπάθειας.

Οι τρεις κύριες φάσεις στις οποίες βασίζεται η εργαλειοθήκη SELFIE PTK είναι:

  • Phase 1: Review and prioritisation of the school’s SELFIE outputs.
  • Phase 2: Development of its SELFIE-based Action Plan.
  • Phase 3: Enactment and evaluation of that plan as it unfolds.

Σημειώνεται ότι οι σχετικές φάσεις δε χρειάζεται απαραίτητα να πραγματοποιηθούν τηρώντας μια αυστηρή σειρά. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια παρακολούθησης του Σχεδίου δράσης στη Φάση 3, μπορεί να διαπιστωθεί ότι οι δράσεις που σχεδιάστηκαν στη Φάση 2 χρειάζονται αναπροσαρμογή, και έτσι να γίνουν γρήγορες και άμεσες παρεμβάσεις στο σχέδιο κατά την εφαρμογή τους. Αυτή η κυκλική διαδικασία (από τον σχεδιασμό, στην υλοποίηση, στην αξιολόγηση, στον επανασχεδιασμό κ.ο.κ.) αποτελεί ένδειξη μιας υγιούς πρακτικής που ενθαρρύνει την κριτική προσέγγιση του σχεδίου δράσης καθ’ όλη την διάρκεια υλοποίησης του και συμβάλλει στην αποτελεσματικότητά του.

KEY STEPS

Υπάρχουν επτά βήματα, τα οποία καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο, τυπικά, εκτυλίσσονται οι τρεις κύριες φάσεις. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε, τα βήματα αυτά δεν είναι αμετάβλητα, ούτε ως προς τη μορφή, ούτε ως προς την αλληλουχία τους και το σχολείο έχει τη δυνατότητα να τα προσαρμόσει ή να τα αναδιατάξει όπως θεωρεί κατάλληλο ή σκόπιμο. Η δυνατότητα εξατομίκευσης της διαδικασίας για την κάλυψη των ιδιαίτερων συνθηκών και αναγκών του σχολείου αποτελεί χαρακτηριστικό της εργαλειοθήκης SELFIE PTK.

Η Φάση 1 καλύπτει τα Βήματα 1 μέχρι 3. Τα τρία αυτά βήματα της εργαλειοθήκης SELFIE ΡΤΚ βοηθούν στην προσεκτική ανάλυση των αποτελεσμάτων της έκθεσης αναφοράς SELFIE, έτσι ώστε να μπορέσει το σχολείο να καθορίσει ένα σύνολο προτεραιοτήτων οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για αυτό. Η Φάση 2 έχει δύο βήματα (Βήματα 4 και 5) που περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του Σχεδίου Δράσης στη βάση του SELFIE, καθώς επίσης και την οργάνωση της διαδικασίας αξιολόγησης κατά την εφαρμογή του. Τέλος, τα Βήματα 6 και 7 στη Φάση 3 περιλαμβάνουν την υλοποίηση και αξιολόγηση του Σχεδίου Δράσης στη βάση του SELFIE. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, το σχολείο μπορεί να στραφεί στην εργαλειοθήκη SELFIE ΡΤΚ για κατευθυντήριες γραμμές και υποστηρικτικό υλικό (περιγράφεται στο τμήμα «Κατευθυντήριες Γραμμές και Υποστηρικτικό Υλικό» πιο κάτω).

Phase Step Description
PHASE 1
Review & Prioritise SELFIE outputs
Step 1:
Review SELFIE Report results
Gain overall understanding of SELFIE Report output; identify key data (e.g., convergence/divergence in views of different respondent groups; response from personalized items); compare area outcomes (e.g., main vs additional areas); select 2-3 focus issues for SELFIE-based Action Plan.
Step 2:
Investigate selected SELFIE items
Establish shared team understanding of selected issues & related facets (e.g., via focus group, panel, questionnaire, ideas box, etc.).
Step 3:
Set priorities & action plan goals
Prioritise SELFIE Areas/items seen as requiring action, and define goals for pursuing improvements aligned to these priorities (eventual Phase 2 goals).
PHASE 2
Develop SELFIE-based Action Plan
Step 4:
Describe activities
For each goal set, design one or more “S.M.A.R.T.” activities, i.e., Specific, Measurable [outcomes], Achievable, Relevant, Time-bound (for details on S.M.A.R.T., see Step 4: Describe activities).
Step 5:
Fine plan & set evaluation means
Flesh out activity designs by adding time frame, roles/responsibility, resources, success criteria, means for monitoring & evaluating activities.
PHASE 3
Enact & Evaluate SELIE-based Action Plan
Step 6:
Set up & implementation
Activate participants, set up ‘implementation teams’, organize, gather materials, sustain active commitment of all, and start implementation of action plan.
Step 7:
Monitor & evaluate action
Gauge ongoing progress towards Step 5 Success criteria using corresponding evaluation means. If needed, make adjustments to Step 4 & 5 outputs. Log activity outcomes regarding goals, participant performance, strengths & weaknesses, possible future improvements.

GUIDELINES AND RESOURCES

Για κάθε ένα από τα πιο πάνω βήματα, η εργαλειοθήκη SELFIE PTK παρέχει στο σχολείο ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών καθώς και άλλο υποστηρικτικό υλικό, στις γλώσσες στις οποίες είναι διαθέσιμο, ώστε να συμφωνεί με το συγκείμενο της κάθε χώρας. Εκτός από τις κατευθυντήριες γραμμές που παρέχονται για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του SELFIE, καθώς και τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση της πορείας του Σχεδίου Δράσης στη βάση του SELFIE, η υποστήριξη μπορεί να περιλαμβάνει ευκαιρίες για Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Ανάπτυξη, ενεργή καθοδήγηση, μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα (massive open online courses – MOOC), επαγγελματική μάθηση μεταξύ συναδέλφων του σχολείου, επαγγελματική δικτύωση, πρόσβαση σε υλικό, ανταλλαγή ορθών πρακτικών κ.ο.κ.

Είναι γεγονός ότι, η εργαλειοθήκη SELFIE PTK έχει τη δυνατότητα προσαρμογής και διεύρυνσης των κατευθυντήριων γραμμών και του υποστηρικτικού υλικού που παρέχει, έτσι ώστε να μπορεί: (α) να ευθυγραμμίζεται με τις εισηγήσεις πολιτικής, τις οργανωτικές απαιτήσεις του σχολείου, τις τρέχουσες πρωτοβουλίες για Συνεχή Επαγγελματική Ανάπτυξη (ΣΕΑ) κ.λπ., και (β) να παρέχει αποτελεσματική στήριξη κατά την διαδικασία ανάπτυξης και την υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης του σχολείου στη βάση του SELFIE. Η ευελιξία αυτή δίνει στην εργαλειοθήκη SELFIE ΡΤΚ την δυνατότητα να υιοθετείται σε ευρεία κλίμακα και να είναι αποτελεσματική σε διαφορετικά εκπαιδευτικά συγκείμενα και συστήματα.

en_GBEnglish