SELFIE PTK
- Home
- About SELFIE PTK
- Εργαλείο SELFIE και Σχολική Έκθεση SELFIE
Το SELFIE είναι ένα δωρεάν, προσαρμόσιμο εργαλείο που βοηθά τα σχολεία να αναστοχαστούν σχετικά με το πώς χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της μάθησης. Το εργαλείο SELFIE είναι μία από τις 11 πρωτοβουλίες που περιγράφονται στο Σχέδιο Δράσης για την Ψηφιακή Εκπαίδευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με σκοπό την προώθηση της αποτελεσματικής χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών στα σχολεία στηρίζοντας την καινοτομία στις πρακτικές διδασκαλίας και μάθησης. Το SELFIE είναι ένα ακρώνυμο (Self-reflection on Effective Learning by Fostering Innovation through Educational Technology) που σημαίνει Αυτοαξιολόγηση για την αποτελεσματική μάθηση με την ενίσχυση της χρήσης καινοτόμων εκπαιδευτικών τεχνολογιών και πραγματεύεται την ψηφιακή καινοτομία σε όλο το φάσμα του σχολείου. Το εργαλείο βασίζεται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για ψηφιακά ικανούς εκπαιδευτικούς οργανισμούς (DigCompOrg) και έχει αναπτυχθεί με συμμετοχικό τρόπο, εμπλέκοντας σχολεία, φορείς χάραξης πολιτικής, και ερευνητές από όλη την Ευρώπη.
SELFIE focuses on learning rather than technology . As such, it considers all school dimensions: school strategies; teaching, learning and assessment practices; technological and physical infrastructure; curricula; and student experience. It is by no means directed towards technologically advanced schools. In fact, SELFIE is especially helpful for schools whose infrastructure is still fairly rudimentary and where the use of digital technology is quite limited. As a tool and associated reflection process, SELFIE is designed to support systematic and transparent development of ongoing practice through reflection, thereby improving student, professional and organisational learning. SELFIE can enable school communities to periodically self-reflect on their progress and help them plan future steps in realising effective digital-age learning.
SELFIE comprises distinct self-assessment surveys respectively addressing school leaders, teachers, and students at different levels of compulsory education. These respondents are requested to reflect on their experience of how digital technologies are used for teaching and learning within their school’s learning community. Each survey comprises a set of core items (most of such indicators are common to all education levels); it can also include some optional items (selected from a pre-defined set of optional indicators that the school can opt to add to its questionnaire according to specific needs) and the possibility to create its own self-defined items for its own particular needs, using a standard template form. Participation in SELFIE is on a voluntarily basis, and all data collected is anonymous and safely stored on EC servers.
SELFIE School Report
Μετά τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου από τους συμμετέχοντες επικεφαλής του σχολείου, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, ετοιμάζεται αυτόματα μια λεπτομερή, εξατομικευμένη έκθεση, την οποία λαμβάνει το σχολείο, που ονομάζεται έκθεση αναφοράς SELFIE του Σχολείου. Η έκθεση αυτή αποτυπώνει την άποψη των συμμετεχόντων όσον αφορά τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στο σχολείο τους για τη μάθηση, επισημαίνοντας τα διαπιστούμενα δυνατά σημεία στη χρήση της τεχνολογίας και τις περιοχές που χρήζουν βελτίωσης. Όπως τα πίξελ σε μια φωτογραφία σέλφι, όσοι περισσότεροι επικεφαλής σχολείου, εκπαιδευτικοί, και μαθητές συμμετέχουν στο SELFIE, τόσο πιο ξεκάθαρη και ακριβής θα είναι η Έκθεση SELFIE του σχολείου τους.
Only the participating school itself has access to its SSR, which provides the overall results (and associated breakdown) of the information that the school’s leaders, teachers, and students have provided. The school’s report is automatically generated on the SELFIE platform, once the participating students, teachers and school leaders staff the have replied to their questionnaires.
Η έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου αποτελεί ένα διαδραστικό έγγραφο που επισημαίνει τις απόψεις σχετικά με το τι δουλεύει καλά στο σχολείο και πού ενδεχομένως να χρειάζονται βελτιώσεις. Τα δεδομένα παρουσιάζονται με διαφορετικούς τρόπους, επιτρέποντας διάφορες συγκρίσεις και αναλύσεις σε διαφορετικά επίπεδα λεπτομέρειας. Πιο κάτω παρέχεται μια γενική επισκόπηση των πέντε κύριων τμημάτων που καλύπτει η διαδραστική έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου, μαζί με ορισμένα ανώνυμα δείγματα αποτελεσμάτων[1].
[1] SELFIE is regularly updated, therefore the extract from the SSR might by different from the current version of the tool. Therefore, always visit the official SELFIE website for updated information.
1. Overview of SELFIE results
This section of the report shows the average rating each user group gave in each of SELFIE’s eight thematic areas:
- Leadership,
- Collaboration and Networking,
- Infrastructure and Equipment,
- Continuing Professional Development,
- Pedagogy: Supports and Resources,
- Pedagogy: Implementation in classroom,
- Assessment Practices,
- Student Digital Competence.
For each area, the number of questions answered by each user group is also displayed.
2. Results per Area
This section shows the average rating for each statement within a given area (Leadership, Infrastructure and Equipment, etc.). For each area, the questions answered by each user group are also shown.
3. Results per User
Overall results are also displayed for each specific user type. Results for each area are grouped in colour-coded sections, with each numbered spoke of the wheel representing a specific SELFIE question.
The light grey segments in the graph indicate core questions that were either not posed to this user group or, alternatively, received a "not applicable (N/A)" answer from every single respondent in that group.
4. Statements defined by the school
In addition to results related to SELFIE-standard (core and optional) item questions, the results for any statements that the school itself created for inclusion are also given. These are displayed as separate bar charts for each user group. Each bar shows the average rating given for that statement and indicates the number of users who responded to it.
5. Additional Areas
Ratings are also displayed for the six additional areas that are featured in SELFIE questionnaires to provide the school with more details. These are:
- Usefulness of Continuing Professional Development (CPD) activity
- Individual teacher confidence in the use of technology
- Percentage of time spent teaching through digital technology
- Factors inhibiting the use of technology
- Approach to the adoption of new technologies
- Student use of technology within and outside of school
General tips that the EC gives for analysing SELFIE results suggest focusing on (a) high or low aggregate scores, and (b) any discrepancies in how students, teachers and school leader-staff view technology use. This should help the school to gain better understanding of where action might be needed.
It is up to the individual school to decide how the wish to use their results. The SSR can be employed to kickstart an internal dialogue within the school community, possibly with the aim of devising an action plan to improve the use of digital technologies for teaching and learning. The opportunity is available to compare year-on-year results and thereby to track medium term trends and improvements.
Επισκευτείτε την διαδικτυακή πύλη του SELFIE για να βρείτε περισσότερο υλικό για το εργαλείο SELFIE στην ιστοσελίδα: https://education.ec.europa.eu/el/selfie/resources