SELFIE PTK

STEP 01.

Ανάλυση αποτελεσμάτων από την Έκθεση SELFIE του σχολείου

This step helps you to review and better understand the results from the SELFIE self-reflection process.

What does this step involve?

Έχοντας ολοκληρώσει την αναστοχαστική διαδικασία με το SELFIE και έχοντας λάβει την έκθεση αναφοράς SELFIE η οποία απεικονίζει την υφιστάμενη κατάσταση, σχετικά με τις στρατηγικές και πρακτικές του σχολείου για τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στην διδασκαλία και μάθηση, χρειάζεται να κατανοήσετε καλύτερα τα προβλήματα που αναδεικνύονται. Στο βήμα αυτό θα:

  • Αναλύσετε τα αποτελέσματα από την έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου και θα αποκτήσετε μια ολοκληρωμένη γενική εικόνα της ψηφιακής ικανότητάς σας.
  • Επιλέξετε 2-3 περιοχές/θεματικές από την έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου στις οποία θα θέλατε να επικεντρωθείτε.

How do we perform this step?

Η εξατομικευμένη έκθεση SELFIE είναι τόσο πλούσια σε δεδομένα που θα πρέπει να υιοθετήσετε συγκεκριμένες στρατηγικές για να εξάγετε χρήσιμα συμπεράσματα μέσα από την πληθώρα πληροφοριών που σας παρουσιάζονται, προκειμένου να αποκτήσετε μια ολοκληρωμένη γενική εικόνα (τόσο σε εύρος όσο και σε βάθος) της ψηφιακής ικανότητας του σχολείου. Για τον σκοπό αυτό, οι προτεινόμενες στρατηγικές περιλαμβάνουν:

  • Read through the full report από την αρχή μέχρι το τέλος για να αποκτήσετε μια σφαιρική αντίληψη των αποτελεσμάτων SELFIE.
  • Review each SELFIE area, SELFIE, identifying any aspects where the perspectives of school leaders, teachers and students converge or diverge. A set of review criteria can be used to this end; for example, compare the average score for a SELFIE area with the number of respondents for each item in that area can help to get a clearer insight into the scores.
  • Compare results:: For example, results emerging from the Additional Areas such as “Teacher confidence in the use of technology” should be reviewed and related to results from the SELFIE Area like “Continuing Professional Development – Part 1 and Part 2” and “Pedagogy: Implementation in the classroom”. Similarly, results related to “Continuing Professional Development - Part 1 and Part 2” could be related and analysed jointly with results from the SELFIE Area “Leadership”.
  • Select 2-3 focus areas/items within the SELFIE report that you consider to be of greatest (organizational or practical) significance for developing the school’s digital innovation action plan. In doing so, you may opt to select three different SELFIE Areas and then choose one item under each of those three; alternatively, you may focus on just a single Area and select two to three items within that. In any case, you could select SELFIE Areas with low overall scores or instead focus on any large discrepancies that may have emerged in the Area or item response ratings provided by the three different actor groups (i.e., school leader, teacher and student). The latter situation would suggest a misalignment between perceptions of the school’s policy strategies (reflected in results from school leader) and of its actual practices and experiences (reflected in teacher and student’s results), something that would be worth addressing. 

What support do we have for this step?

Tools

Tool 1.1

Review of SELFIE Report Results

A template to help you get a good understanding of the results from your school’s SELFIE Report. File available in both MS WORDand PDF formats for any school to download and use.

Tips

Tip 1.1: Think big, act small!

To develop a more systematic and focused intervention, you must keep in mind that not all areas/items can and should be addressed at once. For instance, you may have and may set big, ambitious "long term" goals (e.g., for an action plan with a 3-year horizon). However, you need to start by taking small steps and setting achievable goals, few at a time, year by year. Some goals could be achieved in a short timeframe (e.g., in three months), while others could take longer (e.g., more than a year).

VIDEOS from #SELFIEPTKMOOC

In this video from #SELFIEPTKMOOC, you can find out more about how to make sense of the SELFIE School Report.

Checklist of outcomes

When you have finished this step, you should have:

Starting Point

Self-reflect on your school’s digital capacity with SELFIE and set up a Coordinating team

Step 2

Investigate selected SELFIE items

en_GBEnglish