SELFIE PTK

Using the SELFIE PTK

Overview

This page describes in greater detail how the SELFIE PTK might be put into action by schools, by providing detailed step-by-step guidelines for schools to follow. SELFIE PTK guidelines consists of 7 main steps.

Σημειώνεται ότι τα βήματα αυτά αποτελούν μέρος μιας κυκλικής προσέγγισης. Παρόλο που οι πιο κάτω κατευθυντήριες γραμμές παρουσιάζονται σε γραμμική μορφή, τα διάφορα βήματα δεν χρειάζεται να ακολουθούνται με αυστηρή σειρά. Ένα σχολείο μπορεί ανά πάσα στιγμή να επιστρέψει πίσω σε προηγούμενο βήμα και να το επαναλάβει. Κατά τη διάρκεια παρακολούθησης των δράσεων στη Φάση 3, μπορεί να διαπιστωθεί ότι οι δράσεις που σχεδιάστηκαν στη Φάση 2 χρειάζεται να αναπροσαρμοστούν, και έτσι να γίνουν γρήγορες και άμεσες παρεμβάσεις στο σχέδιο κατά την εφαρμογή τους. Αυτή η διαδικασία μετατόπισης μπρος – πίσω (από τον σχεδιασμό, στην υλοποίηση, στην αξιολόγηση, στον επανασχεδιασμό κ.ο.κ.) αποτελεί ένδειξη μιας υγιούς πρακτικής που ενθαρρύνει την κριτική προσέγγιση του σχεδίου δράσης καθ’ όλη την διάρκεια υλοποίησης του, αλλά και κλειδί για ένα αποτελεσματικό Σχέδιο Δράσης. Ένας κυκλικός σχεδιασμός ο οποίος καλύπτει και τις τρεις αυτές φάσεις, μπορεί πραγματικά να βοηθήσει το σχολείο να βελτιώσει τον προγραμματισμό αλλά και τη δράση για την ανάπτυξη της ψηφιακή ικανότητας της σχολικής μονάδας.

Start by self-reflecting on your school’s digital capacity with SELFIE and setting up a coordinating team

1 of 8

Gain overall understanding of SELFIE Report output; identify key data (e.g., convergence/divergence in views of different respondent groups; response from personalized items); compare area outcomes (e.g., main vs additional areas); select 2-3 focus issues for SELFIE-based Action Plan.

2 of 8

Establish shared team understanding of selected issues & related facets (e.g., via focus group, panel, questionnaire, ideas box, etc.)

3 of 8

Prioritise SELFIE Areas/items seen as requiring action, and define goals for pursuing improvements aligned to these priorities (eventual Phase 2 goals).

4 of 8

For each goal set, design one or more “S.M.A.R.T.” activities, i.e., Specific, Measurable [outcomes], Achievable, Relevant, Time-bound.

5 of 8

Flesh out activity designs by adding time frame, roles/responsibility, resources, success criteria, means for monitoring & evaluating activities.

6 of 8

Activate participants, set up ‘implementation teams’, organize, gather materials, sustain active commitment of all, and start implementation of action plan.

7 of 8

Gauge ongoing progress towards Step 5 Success criteria using corresponding evaluation means. If needed, make adjustments to Step 4 & 5 outputs. Log activity outcomes regarding goals, participant performance, strengths & weaknesses, possible future improvements.

8 of 8

Πορεία Υλοποίησης

Start by self-reflecting on your school’s digital capacity with SELFIE and setting up a coordinating team

Gain overall understanding of SELFIE Report output; identify key data (e.g., convergence/divergence in views of different respondent groups; response from personalized items); compare area outcomes (e.g., main vs additional areas); select 2-3 focus issues for SELFIE-based Action Plan.

Establish shared team understanding of selected issues & related facets (e.g., via focus group, panel, questionnaire, ideas box, etc.)

Prioritise SELFIE Areas/items seen as requiring action, and define goals for pursuing improvements aligned to these priorities (eventual Phase 2 goals)

For each goal set, design one or more “S.M.A.R.T.” activities, i.e., Specific, Measurable [outcomes], Achievable, Relevant, Time-bound (for details on S.M.A.R.T., see Step 4: Describe activities)

Flesh out activity designs by adding time frame, roles/responsibility, resources, success criteria, means for monitoring & evaluating activities.

Activate participants, set up ‘implementation teams’, organize, gather materials, sustain active commitment of all, and start implementation of action plan.

Gauge ongoing progress towards Step 5 Success criteria using corresponding evaluation means. If needed, make adjustments to Step 4 & 5 outputs. Log activity outcomes regarding goals, participant performance, strengths & weaknesses, possible future improvements.

en_GBEnglish