Εργαλειοθήκη SELFIE PTK

Σχετικά με την Εργαλειοθήκη SELFIE PTK

Εργαλείο SELFIE και Έκθεση Αναφοράς SELFIE του Σχολείου

Το SELFIE είναι ένα δωρεάν, προσαρμόσιμο εργαλείο που βοηθά τα σχολεία να αναστιχαστούν σχετικά με το πώς χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της μάθησης. Το εργαλείο SELFIE είναι μία από τις 11 πρωτοβουλίες που περιγράφονται στο Σχέδιο Δράσης για την Ψηφιακή Εκπαίδευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με σκοπό την προώθηση της αποτελεσματικής χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών στα σχολεία στηρίζοντας την καινοτομία στις πρακτικές διδασκαλίας και μάθησης. Το SELFIE είναι ένα ακρώνυμο (Self-reflection on Effective Learning by Fostering Innovation through Educational Technology) που σημαίνει Αυτοαξιολόγηση για την αποτελεσματική μάθηση με την ενίσχυση της χρήσης καινοτόμων εκπαιδευτικών τεχνολογιών και πραγματεύεται την ψηφιακή καινοτομία σε όλο το φάσμα του σχολείου. Το εργαλείο βασίζεται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για ψηφιακά ικανούς εκπαιδευτικούς οργανισμούς (DigCompOrg) και έχει αναπτυχθεί με συμμετοχικό τρόπο, εμπλέκοντας σχολεία, φορείς χάραξης πολιτικής, και ερευνητές από όλη την Ευρώπη.

Το SELFIE επικεντρώνεται στη μάθηση παρά στην τεχνολογία. Ως εκ τούτου, εξετάζει όλες τις διαστάσεις του σχολείου: στρατηγικές του σχολείου, πρακτικές διδασκαλίας, μάθησης και αξιολόγησης, τεχνολογικές και φυσικές υποδομές, αναλυτικό πρόγραμμα και εμπειρία των μαθητών. Κατ’ ουδένα λόγο δεν απευθύνεται σε τεχνολογικά προηγμένα σχολεία. Κατ’ ακρίβεια, το SELFIE είναι ιδιαίτερα βοηθητικό για σχολεία των οποίων οι υποδομές είναι ακόμη αρκετά στοιχειώδεις και στα οποία η χρήση ψηφιακής τεχνολογίας είναι ιδιαίτερα περιορισμένη. Το SELFIE, ως εργαλείο και η σχετική διαδικασία αναστοχασμού, είναι σχεδιασμένο για να υποστηρίζει τη συστηματική ανάπτυξη της τρέχουσας πρακτικής μέσω αναστοχασμού, με διαφάνεια, βελτιώνοντας, έτσι, τη μαθησιακή, επαγγελματική και οργανωτική μάθηση. Το SELFIE μπορεί να παρέχει τη δυνατότητα στις σχολικές κοινότητες να αναστοχάζονται περιοδικά ως προς την πρόοδό τους και να τις βοηθήσει να σχεδιάσουν τα μελλοντικά τους βήματα για την πραγματοποίηση αποτελεσματικής μάθησης στην ψηφιακή εποχή.

Το SELFIE αποτελείται από διαφορετικά ερωτηματολόγια αυτοαξιολόγησης που απευθύνονται αντίστοιχα σε επικεφαλής σχολείων, εκπαιδευτικούς, και μαθητές σε διαφορετικά επίπεδα υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Οι συμμετέχοντες αυτοί καλούνται να αναστοχαστούν την εμπειρία τους ως προς το πώς χρησιμοποιούνται οι ψηφιακές τεχνολογίες εντός της μαθησιακής κοινότητας του σχολείου τους. Κάθε ερωτηματολόγιο αποτελείται από ένα σύνολο βασικών θεματικών (οι πλείστοι τέτοιοι δείκτες είναι κοινοί για όλα τα εκπαιδευτικά επίπεδα). Μπορεί επίσης να περιλαμβάνει κάποιες προαιρετικές θεματικές (επιλεγμένες από ένα προκαθορισμένο σύνολο προαιρετικών δεικτών που το σχολείο μπορεί να επιλέξει να προσθέσει στο ερωτηματολόγιό του σύμφωνα με συγκεκριμένες ανάγκες), καθώς και τη δυνατότητα να δημιουργήσει το σχολείο τις δικές του θεματικές που θα ανταποκρίνονται στις δικές του ιδιαίτερες ανάγκες, χρησιμοποιώντας μια τυποποιημένη μορφή προτύπου. Η συμμετοχή στο SELFIE γίνεται σε εθελοντική βάση, και όλα τα δεδομένα που συλλέγονται είναι ανώνυμα και αποθηκεύονται με ασφάλεια στους εξυπηρετητές (servers)  της Ευρωπαϊκής  Επιτροπής.

Έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου

Μετά τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου από τους συμμετέχοντες επικεφαλής του σχολείου, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, ετοιμάζεται αυτόματα μια λεπτομερή, εξατομικευμένη έκθεση, την οποία λαμβάνει το σχολείο, που ονομάζεται έκθεση αναφοράς SELFIE του Σχολείου. Η έκθεση αυτή αποτυπώνει την άποψη των συμμετεχόντων όσον αφορά τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στο σχολείο τους για τη μάθηση, επισημαίνοντας τα διαπιστούμενα δυνατά σημεία στη χρήση της τεχνολογίας και τους τομείς που χρήζουν βελτίωσης. Όπως τα πίξελ σε μια φωτογραφία σέλφι, όσοι περισσότεροι επικεφαλής σχολείου, εκπαιδευτικοί, και μαθητές συμμετέχουν στο SELFIE, τόσο πιο ξεκάθαρη και ακριβής θα είναι η Έκθεση SELFIE του σχολείου τους.

Μόνο το ίδιο το συμμετέχον σχολείο έχει πρόσβαση στη δική του έκθεση αναφοράς SELFIE, η οποία παρουσιάζει τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα (και τη σχετική ανάλυση) των πληροφοριών που παρείχαν οι επικεφαλής του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί, και οι μαθητές. Η έκθεση του σχολείου δημιουργείται αυτόματα στην πλατφόρμα SELFIE, όταν οι συμμετέχοντες μαθητές, εκπαιδευτικοί και επικεφαλής του σχολείου-μέλη του προσωπικού έχουν απαντήσει στα ερωτηματολόγιά τους.

Η έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου αποτελεί ένα διαδραστικό έγγραφο που που επισημαίνει τις απόψεις σχετικά με το τι δουλεύει καλά στο σχολείο και πού ενδεχομένως να χρειάζονται βελτιώσεις. Τα δεδομένα παρουσιάζονται με διαφορετικούς τρόπους, επιτρέποντας διάφορες συγκρίσεις και αναλύσεις σε διαφορετικά επίπεδα λεπτομέρειας. Πιο κάτω παρέχεται μια γενική επισκόπηση των πέντε κύριων τμημάτων που καλύπτει η διαδραστική έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου, μαζί με ορισμένα ανώνυμα δείγματα αποτελεσμάτων[1].

[1] Το SELFIE επικαιροποιείται τακτικά, συνεπώς τα πιο κάτω αποσπάσματα από την έκθεση αναφοράς SELFIE του σχολείου ενδέχεται να διαφέρουν από την υφιστάμενη εκδοχή του εργαλείου. Να επισκέπτεστε πάντοτε την επίσημη ιστοσελίδα του SELFIE για επικαιροποιημένες πληροφορίες.

1. Επισκόπηση των αποτελεσμάτων SELFIE

Το παρόν τμήμα της έκθεσης παρουσιάζει τη μέση βαθμολογία που έδωσε η κάθε ομάδα χρηστών σε κάθε μία από τις οχτώ περιοχές του SELFIE:

  1. Διοίκηση,
  2. Συνεργασία και Δικτύωση,
  3. Υποδομή και Εξοπλισμός,
  4. Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εξέλιξη,
  5. Παιδαγωγική: Μέσα Υποστήριξης και Πόροι,
  6. Παιδαγωγική: Εφαρμογή στην Αίθουσα Διδασκαλίας,
  7. Πρακτικές Αξιολόγησης,
  8. Ψηφιακή Ικανότητα Μαθητών.

Για κάθε περιοχή, εμφανίζεται επίσης ο αριθμός των ερωτήσεων που απαντήθηκαν από την κάθε ομάδα χρηστών.

2. Αποτελέσματα ανά Περιοχή

Το τμήμα αυτό παρουσιάζει τη μέση βαθμολογία για κάθε θεματική εντός μιας περιοχής. Για κάθε περιοχή, παρουσιάζονται επίσης οι ερωτήσεις που απαντήθηκαν από την κάθε ομάδα χρηστών.

3. Αποτελέσματα ανά Χρήστη

Παρουσιάζονται επίσης τα συνολικά αποτελέσματα για κάθε συγκεκριμένο τύπο χρήστη. Τα αποτελέσματα για κάθε περιοχή ομαδοποιούνται σε τμήματα με χρωματική κωδικοποίηση, με κάθε αριθμημένη ακτίνα του τροχού να αντιπροσωπεύει μια συγκεκριμένη ερώτηση SELFIE.

Τα τμήματα με ανοιχτό γκρίζο χρώμα στο γράφημα υποδεικνύουν βασικές ερωτήσεις που είτε δεν τέθηκαν σε αυτή την ομάδα χρηστών ή, εναλλακτικά, έλαβαν απάντηση «δεν εφαρμόζεται (Δ/Ε)» από κάθε συμμετέχοντα σε εκείνη την ομάδα.

4. Δηλώσεις που καθορίζονται από το σχολείο

Εκτός από τα αποτελέσματα που σχετίζονται με τις συνήθεις ερωτήσεις των θεματικών SELFIE (βασικές και προαιρετικές), δίνονται επίσης τα αποτελέσματα για τυχόν δηλώσεις που δημιούργησε το ίδιο το σχολείο για προσθήκη. Αυτά παρουσιάζονται ως ξεχωριστά ραβδογράμματα για κάθε ομάδα χρηστών. Κάθε ράβδος δείχνει τη μέση βαθμολογία που δόθηκε για εκείνη τη δήλωση και επιδεικνύει τον αριθμό των χρηστών που απάντησαν σε αυτή.

5. Επιπρόσθετες Περιοχές

Παρουσιάζονται επίσης οι βαθμολογίες για τις έξι επιπρόσθετες περιοχές που περιλαμβάνονται στα ερωτηματολόγια SELFIE με σκοπό να παρέχουν περισσότερες πληροφορίες στο σχολείο. Αυτοί είναι:

  1. Χρησιμότητα δραστηριοτήτων ΣΕΕ
  2. Αίσθηση σιγουριάς των εκπαιδευτικών για τη χρήση της τεχνολογίας
  3. Ποσοστό του χρόνου που διατίθεται για διδασκαλία με τη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας
  4. Παράγοντες που εμποδίζουν τη χρήση της τεχνολογίας
  5. Προσέγγιση ως προς την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών
  6. Χρήση της τεχνολογίας από τους μαθητές εντός και εκτός σχολείου

Οι γενικές συμβουλές που δίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ανάλυση των αποτελεσμάτων SELFIE εισηγούνται την εστίαση σε (α) υψηλές ή χαμηλές συγκεντρωτικές βαθμολογίες, και σε (β) οποιεσδήποτε διαφορές μεταξύ του πώς βλέπουν τη χρήση τεχνολογίας οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και οι επικεφαλής του σχολείου-προσωπικό. Κάτι τέτοιο θα βοηθήσει το σχολείο να αντιληφθεί καλύτερα πού ενδεχομένως να χρειάζεται να αναλάβει δράση.

Εναπόκειται στο κάθε σχολείο να αποφασίσει πώς επιθυμεί να χρησιμοποιήσει τα αποτελέσματά του. Η έκθεση SELFIE του σχολείου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ξεκινήσει ένας εσωτερικός διάλογος εντός της σχολικής κοινότητας, πιθανότατα με σκοπό την κατάρτιση ενός σχεδίου δράσης για τη βελτίωση της χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών στη διδασκαλία και τη μάθηση. Δίνεται η ευκαιρία σύγκρισης των αποτελεσμάτων από χρόνο σε χρόνο και ως εκ τούτου παρακολούθησης των μεσοπρόθεσμων τάσεων και βελτιώσεων.